Slimmere stadslogistiek lukt alleen door samenwerken
Wie aan stadslogistiek denkt, ziet drukke binnensteden, racende pakketbezorgers in de buurt, geparkeerde busjes op de stoep voor zich – en ontelbare lokale regeltjes om de bevoorrading te organiseren. De groeiende stadslogistiek geeft hoofdbrekens. Volgens lector Walther Ploos van Amstel moeten gemeenten, transporteurs, logistieke vastgoedeigenaren en gebiedsontwikkelaars de handen ineenslaan voor een slimmere stadslogistiek.
Duurzame buurtlogistiek: kansen voor hubs? een powerpointpresentatie
Tijdens de bijeenkomst van G9+ van 22-2 was er een presentatie van een van de projectleiders
Eindrapportage Stadslogistiek in De 9 Straatjesbuurt
In de laatste maanden van 2020 hebben we op verschillende manieren de buurt, bewoners én ondernemers, geconsulteerd over hun ervaringen met en ideeën over aan- en afvoer van goederen in onze buurt en vervoersstromen die te maken hebben met serviceverlening. Ofwel: de stadslogistiek in de 9 straatjes.
Project uitstootvrije stadslogistiek in De 9 Straatjes-buurt
Het Actieplan Schone Lucht van de gemeente kent ambitieuze en noodzakelijke doelen om de lucht in Amsterdam schoon te krijgen. Eén daarvan is een uitstootvrije stadslogistiek binnen de ring A10 in 2025.
De 9 straatjes-buurt is een ideale proeftuin voor maatregelen om dit doel te bereiken. Door de schaarse ruimte, drukte en dynamiek in dit deel van de stad, komen pijnpunten er eerder aan het licht dan in wijken waar deze mix niet of in mindere mate aanwezig is. Dichtslibbende straten, grachten en bruggen zijn in De 9 Straatjes aan de orde van de dag. Evenals stilstaande vervoerders, mopperende bewoners en ondernemers, en wegblijvende klanten. Het aantal transporten blijft stijgen doordat consumenten en bedrijven steeds meer en vaker online bestellen, het aantal leveranciers per winkel toeneemt en de zendingsgrootte afneemt. De vraag is dan ook: wat is er nodig om onze buurt goed voorbereid een uitstootvrije toekomst in te laten gaan? Hoe is zowel de bereikbaarheid, de kwaliteit van de leefomgeving als de economische potentie te waarborgen?
In dit project gaat het er om bewoners en ondernemers te betrekken bij een soepele en duurzame invoering van uitstootvrije stadslogistiek. Wat zijn de kansen en belemmeringen als het gaat om gedragsverandering, samenwerking en bundeling aan de basis? Daarover willen we graag in gesprek. Kijk hier voor meer info.
Afhaalpunten alleen duurzamer als consument en webwinkel samenwerken
Afhaalpunten kunnen leiden tot minder CO2-uitstoot in de pakketbezorging als meer consumenten gebruikmaken van afhaalpunten en dat de bereikbaarheid van de afhaalpunten wordt vergroot.Helaas beantwoordt het onderzoek niet de belangrijke vraag: hoeveel minder bezorgbusjes komen er straks in mijn straat?
Read moreGroot, groter, grootst: dit logistiek centrum kan Amsterdamse bedrijven van alle spullen voorzien – uitstootvrij
Uit Het Parool van 1-3-2023:
Via een immens logistiek centrum gaat transport vanaf deze maand schoon en met veel minder verkeer Amsterdam in. Vrachtwagens, boten, bestelwagens en bakfietsen hebben allemaal hun eigen plek op deze uitvalsbasis in de haven.
Duurzame buurtlogistiek-project, een pilot
De Hogeschool van Amsterdam start, in samenwerking met de ondernemersvereniging De 9 Straatjes en bewonersgroep Grachten9+ het project 'duurzame buurtlogistiek'. Op 15 februari vindt er een locatiebezoek plaaats. Je leest er hier meer over.
Burgemeester: ‘Spreek af met je buren voor bezorging pakketten’
Een Amsterdammer schreef een brief aan de gemeenteraad over de last die hij had van pakketbusjes. Hoe antwoord je op zo’n brief van een boze burger?
Read more
Dozen, dozen en nóg meer dozen
In de nieuwe economie sinds corona speelt pakketbezorging een nog grotere rol dan het de laatste jaren toch al deed. Dozen, dozen, dozen. En rijen auto’s achter de bezorgers van die dozen. Wanneer houdt dit op? Of komen er alleen nog maar méér dozen?
Read more