verslag bewonersavond Corridor Oranje Loper 20-9-2023
Op 20 september organiseerde de gemeente een buurtbijeenkomst in Boom Chicago met als onderwerp de stand van zaken van De Oranje Loper.Lees hier het verslag.
Read moreOnder de Oranje Loper wordt de ruggengraat van de stad opnieuw gelegd
Van Dam tot Mercatorplein ligt de stad open. Om de wrakke bruggen en kades in Amsterdam te verstevigen, trekt een bouwkaravaan van het centrum richting West. Maar eerst moeten de slagaders van de stad – kabels voor stroom, internet, telefoon en leidingen voor water gas en riool – worden omgelegd.
Shared Space: een kijkje in de keuken
Bewoners voelen zich vaak niet voldoende en niet tijdig geïnformeerd over de keuzes en maatregelen van de Gemeente in hun buurt. Een voorbeeld is de ‘Shared Space’ die in en rond de Negen Straatjes ingevoerd werd.
We dedene een 'WOB', lees er hier meer over.
Zò rendabel zijn souvenirshops niet: Amsterdamse toeristenwinkels verwikkeld in drugshandel
Dit artikel uit Het Parool van 6-1-2024 was aanleiding voor het platform van organisaties in de binnenstad, die zich keren tegen het overtoerisme en ondermijning, HET IS GENOEG (waarbij ook G9+ is aangesloten)voor een brief aan burgemeester Halsema.
Eindelijk wordt er doorgepakt in de strijd tegen drugscriminaliteit en ondermijning! Ook voor de bewoners van de binnenstad is dit goed nieuws, omdat zij lijden onder de overlast van de vele bezoekers van de bewuste zaken en omdat het sluiten van deze zaken het weer mogelijk maakt dat er in plaats daarvan gewone winkels komen. In een brief aan burgemeester Halsema heeft het platform dit kenbaar gemaakt.
Parkeerruimte voor tweewielers
Op een van de bijeenkomsten van G9+ in 2019 is er een werkgroep 'fietsparkeerplekken' gestart: bewoners die samen met de gemeente op zoek zijn gegaan naar extra parkeeruimte voor tweewielers in de buurt.
Gebrek aan voetgangersruimte in de binnenstad, een rapport (ism Voordestad)
Wie zich in de binnenstad van Amsterdam als voetganger op straat begeeft heeft het niet gemakkelijk. Smalle stoepjes, die vaak vol staan met fietsen, paaltjes, vuilnis, uitstallingen, reclameborden, tik-tok-rijen, en nog veel meer. Lopen door de stad betekent vaak slalommen tussen alle obstakels door. Wie dat probeert met een kinderwagen, een volle boodschappentas of een rollator komt nog veel meer problemen tegen. En daar waar de stoepen wel breed genoeg zijn zien we kapers op de kust: de horeca zet er terrassen neer, de gemeente ziet plek voor allerlei nuttige voorzieningen en ook winkels zetten steeds vaker tafeltjes en stoeltjes buiten.
Read more
Alles over De Oranje Loper
Gemeente Amsterdam vernieuwt de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en 9 vaste bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein. De bruggen zijn meer dan 100 jaar oud en in slechte staat. Het verkeer wordt steeds zwaarder. En onze straten steeds drukker. Dit project heet De Oranje Loper en heeft ook consequenties voor De Negen Straatjesbuurt.
Read more
Amsterdam als internationale metropool: moeten we dat wel willen? En valt het te stoppen?
Op straat, in winkels en op de werkvloer: Amsterdam wordt in razend tempo internationaler. Dat levert geld op, maar heeft onmiskenbaar ook nadelen. Zou Amsterdam niet beter af zijn als ‘bescheiden’ regionale stad?
Read moreBij inrichting leven naar nieuw normaal moet meer meewegen dan commerciële belangen
Nog één keer de tijdelijke terrasvergunningen verlengen, daar heeft voorzitter Rogier Noyon van Voordestad begrip voor. Maar daarna moeten we het leven inrichten naar een nieuw normaal. Daarbij telt meer mee dan commerciële belangen.
Een 'Bijbelse' kans voor Amsterdam: minder toeristen in het centrum
Stadsplanoloog Zef Hemel schreef eind vorig jaar een toekomstvisie voor een vitale binnenstad. Met de coronacrisis wordt hij op zijn wenken bediend. 'Waarom stel je deze kerken niet open voor de vele gelovigen uit Amsterdam-Zuidoost? Zo trek je de Amsterdammers van buiten weer de stad in.'
Read more