Het Parool, Marc Kruyswijk, 1-6-2021

De jongste veldslag in de strijd tussen voetgangers en fietsers is op de valreep alsnog beslecht in het voordeel van de fietsers. De verkeersdrempels die onlangs plots door stadsdeel Centrum zijn gelegd in de Negen Straatjes worden weggehaald.

De afgelopen dagen ontstond er veel ophef over de brute drempels die in de straatjes werden aangelegd. Die zouden vooral de snelheid van fietsers moeten verlagen. Bewoners en ondernemers ergeren zich al langer aan fietsers die te hard door de straatjes gingen.

Bij rondbellen door Het Parool bleek dat de verantwoordelijke ambtenaren binnen de gemeente helemaal niets wisten van het aanleggen van de drempels. De teams die gaan over fietsbeleid en die over verkeersveiligheid werden door de aanleg overvallen. Ook de Centrale Verkeerscommissie werd niet geconsulteerd, hoewel dit gebruikelijk is.

Volgens een woordvoerder van Centrum zijn de drempels in de Negen Straatjes ‘niet volgens de juiste procedures tot stand gekomen’. “Om hier de juiste maatregelen te nemen, zullen we weer terug naar de tekentafel gaan en zullen de drempels zo snel mogelijk worden verwijderd.”

Valpartijen
Bewoonster Birgit Felstau heeft een dubbel gevoel over de drempels, die eind vorige week ineens werden aangelegd. “Wij wisten van niks,” zegt ze. “Ik vind ze wel heel erg hoog: je hoorde regelmatig fietsers en auto’s eroverheen bonken. Tegelijk is het goed dat men probeert iets te doen aan het afremmen van de fietsers.”

Fietsers klaagden op hun beurt steen en been over de hobbels. Volgens tegenstanders hebben zich al enkele valpartijen voorgedaan. Op foto’s op sociale media is te zien hoe een fietser zijn boodschappen bij elkaar raapt die bij een val op straat terecht zouden zijn gekomen.

Florrie de Pater van de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond heeft zich opgewonden over de aanleg van de drempels. “Dit is echt heel, héél gevaarlijk voor fietsers, je kunt valpartijen krijgen. Doordat de drempels aan de zijkant plat zijn, zag je veel fietsers door de goot rijden. Dat leverde gevaarlijke toestanden op.”

De Pater is om te beginnen geen voorstander van de maatregelen om fietsen te beperken in de Negen Straatjes: “Die straatjes zijn nu eenmaal heel belangrijk voor veel fietsers om je door de stad te bewegen.”

Winkelstraatmanager Lony Scharenborg van de Negen Straatjes was juist blij met de drempels en zag ermee een langgekoesterde wens in vervulling gaan. “Fietsers racen door de straatjes die sinds de coronamaatregelen gelden als gedeelde ruimte. Ik vind het jammer dat fietsers er wel langs kunnen aan de zijkanten. Maar: door de snelheid eruit te halen, wordt het veiliger voor voetgangers. Klachten van fietsers? Ach, elke verandering is moeilijk.”

‘Slow down, fietsers’
Winkelstraten hebben vaker een ingewikkelde verhouding tot fietsers. Enkele jaren geleden probeerde de winkelstraatmanager van de Damstraat en de straatjes in het verlengde daarvan de verkeerssnelheid omlaag te brengen door spandoeken op te hangen met ‘Slow down, fietsers’. Dat riep veel weerstand op bij fietsers die de route dagelijks gebruiken om door de stad te rijden. Zij stelden dat voetgangers, in de Damstraat veelal toeristen, beter moesten opletten tijdens het oversteken.

De Negen Straatjes zelf leveren ook al langer problemen op met botsingen tussen fietsers en andere weggebruikers. Toen enkele jaren geleden het autoverkeer uit de straatjes werd geweerd, zagen fietsers dat als een aanmoediging om nóg harder door de straatjes te gaan.

Tegelijk leken voetgangers helemaal niet meer uit te kijken bij het oversteken, waardoor er veel ‘incidenten’ werden gerapporteerd. De toenmalige bestuurder van stadsdeel Centrum zei toen dat voetgangers en fietsers kennelijk de auto nodig hebben als gemeenschappelijke vijand..