Dit artikel verscheen eerder in de online-editie van 'Actueel' van de gemeente Amsterdam.
En nòg een tafeltje en stoeltje erbij.
Bewoner Niek van der Heijden baalt van café’s en restaurants die steeds meer van de openbare ruimte innemen door grote terrassen.

Vooral de uitwaaierende terrassen zijn een doorn in het  oog: dat zijn terrassen die veel meer dan de hun toegestane ruimte inpikken.

En dat komt nogal eens voor.

Niek van der Heijden woont in een van De 9 Straatjes, een populaire winkelbuurt in het hartje van de stad. Hij woont daar sinds eind jaren tachtig en heeft de buurt, vooral de laatste tien jaar, enorm zien veranderen.

 

“Toen ik hier kwam wonen was het een rustig buurtje met een slager, een bakker, een poelier, een drogisterij. Maar sinds de herprofilering en de oprichting van ondernemersvereniging in 1999 zijn er veel panden door investeerders opgekocht, gingen de huren omhoog en kwam er een ander soort winkels: de kleine middenstand verdween en in hun plaats kwamen de dure modemerken en filialen van multinationals. Bovendien was er de opkomst van de toeristenindustrie, dus de buurt veranderde onherkenbaar en het werd veel drukker in de straatjes.

Ik woon boven een café en je zag daar het type bezoekers veranderen: van een avondcafé veranderde het meer in een dagzaak voor dagjesmensen en toeristen, met een steeds groter terras.”

 “Als je boven een café woont, weet je dat dat overlast geeft: je weet dat ramen niet altijd openkunnen en je slaapt aan de achterkant van het huis. Je zorgt voor dubbel glas om herrie buiten te houden.

Er is overleg geweest met de exploitant van het café: die probeert  met zijn personeel ervoor te zorgen dat gasten de voordeur vrijhouden en dat werkt redelijk. Dat hij elke avond en elke zondag het terras uitbreidt tot vóór de belendende panden vind ik niet goed: dat is commercieel uitbaten van de toch al beperkte openbare ruimte.”

 “Om dat soort uitwassen te stoppen, heb ik contact gezocht met handhaving. Dat begon vorig jaar maart en heeft tot nu toe niets opgeleverd. Handhaving geeft aan dat er gecontroleerd wordt, dat er waarschuwingen worden uitgedeeld, dat er brieven worden geschreven, maar voor mij en de andere bewoners heeft dat tot nu toe niets zichtbaars opgeleverd.”

“Elke avond loop ik met mijn hondje een blokje om en dan zie ik bij alle horecagelegenheden in De Negen Straatjes en de tussenliggende grachten,hoe de terrassen uitdijen òver de bekende ‘punaises’. Die punaises, geplaatst door de gemeente, geven aan tot hoever het terras mag staan. Er is geen enkel café of restaurant dat zich daaraan houdt. En handhaving heeft geen tijd en niet genoeg mensen om dat te corrigeren. En dat is bijzonder frustrerend.” 

De reactie van het handhavingsteam:

“Helaas is het zo dat een foto maken van een terrasovertreding ons niet helpt. Daar kunnen wij handhavers niets mee. Wij moeten de overtreding zélf constateren”, vertelt Megan, handhaver team Gebruikstoezicht Centrum. En daar heb je een probleem te pakken. Want ons team kan niet overal op elk moment zijn.

De problemen met de ruimte in de 9 straatjes zijn natuurlijk bekend bij ons, en ik begrijp dat het voor bewoners heel vervelend is. Vanaf 6 juni hebben we ook drie maanden lang op relevante momenten terrascontroles uitgevoerd. Ook op zondagen en ook in de avonden.”

 Pilot gebiedsgericht werken

“Van juni tot en met 28 augustus probeerden wij een nieuwe aanpak: pilot  gebiedsgericht werken. Het betekende dat álle terrassen in de aangewezen drukke gebieden in Centrum in een korte tijd op hun terrasvergunning zijn gecontroleerd. En her-gecontroleerd. We gingen van plek naar plek. Tijdens een terrassencontrole kijken we met terrastekening en al of de tafels en stoeltjes - én bezoekers met drankjes - binnen de grenzen staan. En de aanwezigheid van een leidinggevende in een zaak is verplicht. Naar mate vaker overtredingen worden begaan wordt de bestuurlijke maatregel ook zwaarder. Meer overtredingen kan ook inhouden dat er vaker gecontroleerd wordt. Dit kan uiteindelijk leiden tot verlies van de vergunning voor onbepaalde tijd en sluiting van de zaak.”

 Geen vergunningen intrekken, wél regels naleven

“Soms raken mensen die een klacht over een terras indienen gefrusteerd. Dan vragen ze zich af: waarom is dat terras de volgende dag niet aangepakt, zo moeilijk is dat toch niet? Helaas hebben we niet altijd genoeg mensen om alle klachten snel genoeg te takkelen. Een extra buitenstoel levert natuurlijk meer inkomsten op dus  ondernemers hebben geen haast met aanpassingen. Handhaving moet een juridisch stappenplan doorlopen om dwangsommen te kunnen opleggen of om een vergunning in te trekken. Soms lukt het ze ook gewoon niet om de buitengasten genoeg te sturen. We willen ook helemaal geen vergunningen intrekken, alleen moet iedereen wel regels naleven om het in Amsterdam gezellig voor iedereen te houden.”

 Resultaten gebiedsgericht handhaven

Tijdens de pilot zijn er 164 horeca-adressen in de volgende straten gecontroleerd:

  • Damrak
  • Damstraat
  • Herenstraat
  • Prinsenstraat
  • Martelaarsgracht
  • Nieuwmarkt
  • Paleisstraat
  • Spui
  • Spuistraat

 Aantal terrasklachten in de afgelopen jaren:

  • 2015: 379
  • 2016: 478
  • 2017: 407 (tot en met augustus)

In 2016 zijn er in 44 terras-overtredingen geconstateerd waar waarschuwingsbrieven voor uit zijn gegaan.

 In 2017 zijn er tot en met augustus 119 overtredingen geconstateerd waar waarschuwingsbrieven voor zijn verstuurd. Na een controle werden er nog 73 overtredingen geconstateerd. Na een tweede hercontrole werden er 31 brieven verzonden naar aanleiding van constateringen.

 Meer lezen?

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B17C28713-36A5-4EE3-BFE7-FC88DA6F7BCC%7D

https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/veiligheid/handhaving/

https://www.amsterdam.nl/ondernemen/horeca/