Michiel Couzy en Ruben Koops, Het Parool, 10-10-2018

Coalitiepartij GroenLinks, die steun lijkt te krijgen van D66, PvdA en SP, vraagt het college woensdag om de letters I amsterdam weg te halen uit de hele stad en te stoppen met de citymarketingactiviteiten onder de vlag van I amsterdam.

In 2015 werd er al eens een uitvaart georganiseerd voor de I amsterdam-letters op het Museumplein. De stad had de marketing niet meer nodig, vond een groepje activisten, die bloemen legden en kaarsjes brandden bij de drie meter hoge letters. Nu, bijna vijftien jaar na de start van de campagne, neemt ook de linkse coalitie in het stadhuis afscheid van de slogan.

De aankondiging komt op de dag dat NBTC, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, nieuw onderzoek presenteert waaruit blijkt dat het toerisme sneller groeit dan gedacht. De komende jaren zal het aantal toeristen in Nederland met 50 procent toenemen, van zo'n 40 miljoen in 2017 tot 60 miljoen in 2030.

        

De gemeente gaat nog altijd uit van 23 miljoen toeristen in 2025. Dat lijkt achterhaald. Volgens Jos Vranken, directeur van NBTC, is in Amsterdam een kritische grens bereikt en is een nieuwe aanpak van het toerisme nodig, waarbij het belang van bewoners meer aandacht verdient.

Marketingverhaal
Voor Femke Roosma, fractievoorzitter van GroenLinks, gaat het bij I amsterdam niet alleen om de toeristische aantrekkingskracht van de letters. "I amsterdam staat voor het individualisme, terwijl wij in deze stad solidair en divers willen zijn. Bovendien reduceert deze slogan de stad tot een achtergrondje bij een marketingverhaal," zegt Roosma, die woensdag een motie indient om te stoppen met I amsterdam.

De stad hoeft wat Roosma betreft ook niet op zoek naar een andere citymarketingcampagne. "Amsterdammers willen de greep op de stad terugkrijgen, citymarketing staat juist voor de stad als product, en de greep van het grote geld."

Bij het begin van de campagne I amsterdam in 2004 was de stad aan het wegzakken op de lijstjes waarop het juist wilde stijgen; als woonplaats, als vestigingsstad voor bedrijven en als toeristische bestemming.

 

Onder leiding van toenmalig wethouder Frits Huffnagel (VVD) werd de campagne geselecteerd. Tot die tijd was de zin 'Amsterdam heeft 't!' in gebruik, maar die voldeed niet aan de verwachtingen. Vijf pr-bureaus presenteerden hun ideeën, KesselsKramer won met I amsterdam.

Illusie
"Er waren nog twee andere bureaus die een variant op I amsterdam hadden gepitcht," herinnert Huffnagel zich. Hij vindt het weghalen van de letters een slecht plan. 

"Omwonenden zijn er blij mee, want op die plek voor het Rijksmuseum lopen al die toeristen niet zo in de weg. Als ze zich in de omgeving verspreiden, wordt de overlast veel groter. En het is een illusie om te denken dat er door het schrappen van I amsterdam minder toeristen naar de stad zullen komen."

Roosma erkent volmondig dat dit geen maatregel is die de groei van het toerisme zal indammen. "Daarvoor nemen we, ook in deze begroting, andere maatregelen zoals de Wallen- aanpak die burgemeester Halsema heeft aangekondigd. Dit voorstel gaat om de ziel van Amsterdam."